تشويق كودكان يكى از راههاى تقويت مثبت افزايش رفتار در كودكان است اما استفاده از تشويق نادرست نه تنها مارا به نتيجه دلخواه نمى رساند بلكه همان انگيزه درونى اوليه كودك براى انجام كار درست را نيز متزلزل مى نمايد.
انواع خطاهاى تشويقى:
١. تشويق كنايه آميز
مثال: چى شده انقدر غذاتو تميز خوردى؟ /چى ميشه هميشه اينجورى تميز غذا ميخوردى؟(كه اين نوع تشويق منجر به خاموشى رفتار درست كودك خواهد شد).
٢.تشويق غير واقعى
مثال:اگر درست غذاتو بخورى ميبرمت پارك و سپس وعده پارك به فراموشى سپرده شود( كه اين نوع تشويق هم به خاموشى رفتار درست مى انجامد).
٣.تشويق اغراق آميز
مثال: تو بهترين نقاش دنيايى(در اينجا راه درست آنست كه تلاش كودك ستايش شود نه آنكه به نادرست مبالغه آميز رفتار شود چراكه اگر شكست در مراحل بعدى رخ دهد تبعات سنگينى براى روان كودك به همراه خواهد داشت).